Alvas liv

En blogg om min lilla familj och vårt liv i Gerrebacka.

Frukt är godis

Publicerad 2011-10-31 12:00:00 i Allmänt,

Malin köpte en fiffig grej till Alva för ett tag sedan. Nu kan hon äta riktig frukt till mellis.

Man skär alltså en bit äpple eller vad det nu är för frukt och lägger i den gröna påsen, sen kan Alva "tugga".

Laddade batterierna

Publicerad 2011-10-30 16:35:11 i Allmänt,

Tillbaka hemma efter ett avkopplande och barnfritt dygn på Hotell 11 här i Göteborg. Det var en lustig känsla att ta sig bara några kilometer från sitt eget hem och checka in igår. Kan verkligen rekommendera hotellets "lyxweekend" paket, bubbel & chokladtryffel på rummet vid ankomst, fri tillgång till relaxavdelningen, trerättersmiddag och maffig frukostbuffé. Relaxavdelningen bestod av bastu, ångbastu och en uppvärmd utomhusjacuzzi med utsikt över Göteborg.

En gång i tiden var ju det här delvis en matblogg, tyvärr hade jag inte med kameran till middagen men kan berätta att vi åt, carpaccio, gravad lax, tournedos, fiskgratäng, chokladmoussé samt hallonsorbet. Jag åt fiskrätterna och Malin kötträtterna.

Som grädde på moset var frukostbuffén suverän.

Såklart var det ändå härligt att komma hem till sin lilla bebis igen, hon hade skött sig mycket bra. Kusin Filip med föräldrar var och hälsade på så det blev mer mat och fika.

Nu har vi precis varit ute på en promenad för att iaf delvis kompensera för helgens lättjefullhet.

Tack för barnpassningen!

Nästan 6 månader

Publicerad 2011-10-22 12:53:51 i Allmänt,

Imorgon blir Alva sex månader gammal, eller ung kanske är mer rätt i den åldern. Här är några alldeles nytagna bilder på henne.

Kung för en kväll

Publicerad 2011-10-18 20:53:57 i Allmänt,

Vissa kvällar är man kung och då syftar jag inte på "i baren". Tog en runda på gymmet, bastu på det och sedan hem igen. Måttligt nöjd dotter och sambo när man kliver innanför dörren, tydligen ville Alva inte alls äta gröt eller göra något annat som mamman tyckte var lämpligt.

Då kliver man fram som pappa, sätter ner bebisen i sin stol och kör flygplans- och tågljuden och vips är maten uppäten av bebisen. Bra Adam! Leker i babygymmet och lär henne öppna badrumsskåpet, byter blöja och tar på pyjamas, pussar på henne och lägger ner henne i sängen. Två sekunders gnäll, sen sover hon min lilla ängel. Bra Alva!

Å andra sidan var jag inte värd vatten igår... det hårda livet med bebis.

Första förkylningen

Publicerad 2011-10-16 19:54:34 i Allmänt,

Helgen flyger som vanligt fram och frukost, träning, fika, fotboll, filmkväll, promenad, städning och storhandling betas av i kombination med mata, byta på och leka med vår underbara bebis.

Den här helgen har det varit lite tuffare än vanligt, Alva har dragit på sig en förkylning men verkar vara på bättringsvägen. Det blev dock en natt med massor av sömnavbrott.

Buddha badar

Publicerad 2011-10-14 19:01:43 i Allmänt,

En av veckans höjdpunkter är helt klart badkvällarna. Numera är det lite Buddha-style över min lilla tjej...

Goj Goj Goj

Publicerad 2011-10-12 19:36:23 i Allmänt,

Goj, kanske inte Alvas första riktiga ord men det är iaf vad hon säger mest hela tiden just nu. Gårdagen spenderade hon på Elmias mässgolv i Jönköping med mormor & gammelmormor. Dagen hade gått jättebra och hon hade varit på bra humör. Hur det gick för Malin på tävlingen kan ni läsa på hennes blogg!

Lugnare tempo på bloggen

Publicerad 2011-10-09 20:47:56 i Allmänt,

Det är mycké nu. Tiden räcker inte riktigt till för att hålla igång inläggstempot här på bloggen. Jobb, vardagens måsten och fokus på att umgås med mina tjejer får gå före bloggen helt enkelt. Räkna med några inlägg per vecka istället för ett om dagen framöver.

Sedan senast har vi hunnit med en hel del. Torsdagen spenderade jag med en kollega från Malmö, tradition att gå ut och äta en bit när man får besök från andra kontor. Det blev Joe Farrellis på Avenyn. Bara några hundra meter från oss var Malin och Alva på Mornington hotell och provsmakade delikatesser på ett litet event där.

På fredagen blev det Malins hemgjorda pizza och landskampen på tv. Alva tyckte det var en rätt medioker match.

Lördagen körde vi på som vanligt: frukost, träning och vidare till kusin Filip. Han blev barnvaktad av Alvas farmor & farfar. Vi passade därför på att lämna Alva några timmar och gick all-in på en barnfri shoppingrunda. Kläder till mamman, pappan och Alva blev resultatet. Plockade upp några fina räkmackor till lunch och hämtade upp Alva.

Söndagen har rullat på med fix&trix samt budgeträknande inför en eventuell flytt framöver.

Imorgon ska jag samsas i lägenheten med FYRA generationer (dotter, sambo, mormor & mormors mor) efter jobbet då Malin ska ha med sin fanclub/barnvakter till Jönköping och Elmia Flower Grand Prix. Blir fint det!

Oväntad utflykt ikväll

Publicerad 2011-10-03 11:15:49 i Allmänt,

Ikväll åker hela familjen till mormor i Älgarås, passar perfekt när jag har möten i Hova, Gullspång och Töreboda under tisdagen. Fin kombination av arbete och fritid.

Nu har jag lagt upp länken till kusin Filips blogg!

Vilken helg

Publicerad 2011-10-02 11:17:55 i Allmänt,

Vi har haft en fin helg och fortfarande är nästan hela söndagen kvar att njuta av. Fredagen spenderade jag på hockey med några kunder. Det var en träningsmatch i Scandinavium mellan Frölunda och New York Rangers, riktigt kul!

Igår var Malin ute på stan med några vänner medan jag kollade film och hade koll på vår lilla tjej, som iofs sov sött hela kvällen och nästan hela natten.

Mellan dessa utflykter hade vi familjemys, frukost, träning & minisats i Mölnlycke, lunch, fika och sedan ut i det fantastiska vädret för en promenad vid Delsjön. Några bilder från Malins mobil kommer här: